De plant Berenklauw is heel gevaarlijk, wie heeft er wel eens mee te maken gehad?

De enorme grote wilde plant, die nu al 2m. hoog is , staat bekend om zijn brandblaren die het giftige sap veroorzaakt. Veel ouders zijn soms totaal niet op de hoogte van deze risico's. Scholen weten het ook niet altijd. Soms staan deze planten gewoon in het openbaar plantsoen waar kinderen spelen. Ieder jaar komen er meer!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

Ja, mijn oma had zo'n plant in de tuin, ben met 2degraads brandblaren naar de ehbo vervoerd omdat ik een voetbal eruit wilde halen als 4jarige. Het vervelende is dat ik nu een trauma heb en elke plant die er ook maar een beetje op lijkt (bladeren van fluitekruid lijken daar ook een beetje op) mijd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, ze zijn zelfs te vinden in de koelvitrines bij de Snackbar. Gekker moet het toch niet worden he :)

Nu even serieus:
Ik weet dat contact met je huid tot heftige irritaties / ontstekingen kan leiden, dit komt door de invloed van licht op de etherische olie met furocoumarinen die de plant bevat.

Het sap bevat een bijtende stof die in combinatie met de
ultraviolette stralen van de zon reageert als een zuur en ernstige brandwonden veroorzaakt op de huid.
Bij regenweer irriteert de plant veel minder.
De artsen noemen de reactie op uw huid fytofotodermatitis.
In het sap zitten furocoumarinen, die de huid overgevoelig maken voor zonlicht (fotosensibilisatie).
Ongeveer 24 uur na het contact met het sap ontstaan rode, jeukende vlekken, die enkele uren later overgaan in een scherp begrensde ontsteking van de huid met zwelling en blaarvorming. Deze letsels kunnen er uitzien
als echte brandwonden en genezen pas na 1 à 2 weken. Na genezing kunnen ze een bruinverkleuring (hyperpigmentatie) van de huid achterlaten.
Als het sap in de ogen terechtkomt, kan in sommige gevallen permanente blindheid ontstaan.

De jonge plant is nog niet giftig.
De 15-20 cm lange, jonge stengels kunnen gegeten worden en smaken naar een combinatie van zoete komkommer, kokosnoot en mandarijntjes. De stengels moeten geplukt worden voordat het blad zich gaat ontvouwen. Oudere stengels kunnen geschild gegeten worden. Bij het schillen moet dan wel handschoenen gedragen worden om huidirritatie te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe is dit een antwoord op de vraag of je er wel eens mee te maken hebt gehad?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oh, ik zie dat je ondersteboven bent van mijn antwoord :). Je hebt gelijk, mijn enige ervaring ermee is dat ik er met een boog omheen loop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Okee, geen probleem, ik vroeg het me alleen af, wel interessante info trouwens.
Ik heb es een didgeridoo gehad die gemaakt was van een grote bereklauw. Komt best goed geluid uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nadat op de basisschool een klasgenootje ermee te maken had (we waren er overigens wel tegen gewaarschuwd op school) heb ik de rest van mijn leven goed opgelet om er zelf niet mee te maken te krijgen...

Maar inderdaad, je ziet ze weer heel veel in plantsoenen. Dat krijg je als je veel plantsoenen laat onderhouden door mensen met een werkstraf in plaats van professionals. Ik zie ook steeds vaker uit tuinen ontsnapt vingerhoedskruid in parkjes, zomaar naast de speeltuin voor de allerkleinsten. Leuk dat die plant niet meer zo bedreigd is als ooit, maar een klein kind kan er in een onbewaakt ogenblik van eten en een hartstilstand krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De berenklauw is gevaarlijk maar ook een beschermde pland dus uitroeien mag niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of dat nu waar is of niet: als ik inheemse berenklauw (er schijnen ook niet-inheemse niet-giftige varianten te bestaan) in mijn tuin aan zou treffen, zou ik die er zonder pardon uithalen. Bescherming van dierbaren is mij meer waard dan bescherming van gevaarlijke planten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is mij totaal onbekend dat de Berenklauw beschermt is? Kan het me niet voorstellen! Waar staat dat?
Bij het water waar mijn kinderen vaak speelden groeiden er een paar. Ik wist wel dat ze pijn konden doen, maar dat ze zulke gemene brandwonden konden veroorzaken als waar mijn dochtertje mee thuis kwam wist ik niet. Ik ben me kapot geschrokken van haar kapotte handjes, vol blaren.
Van mij mogen ze alle berenklauwen uitroeien!